Завершила роботу Весняна школа курсу «Strategic Adaptive Management for Sustainable Reconstruction and Restoration» у VILNIUS TECH (Литва)
З 2 по 17 травня 2025 року в Технічному університеті м. Вільнюса (Литва) відбувалась Весняна школа з вивчення курсу «Strategic Adaptive Management for Sustainable Reconstruction and Restoration», що є одним із завдань проєкту TransLearnn TransLearnN. Проект спрямований на формування стратегічного підходу до адаптивного управління для сталого відновлення та реконструкції, а також сприяє міжнародній співпраці у сфері екологічної освіти та сталого розвитку. До реалізації пілотного проєкту з тестування курсу залучені студенти з України та Литви, викладачі (лектори та тьютори) з семи університетів України та координатори з Німеччини та Литви.
Разом представниками з Німеччини, Чехії, Польщі, Литви та України у Весняній школі взяли участь викладачі та студенти Національного транспортного університету, а саме завідувачка кафедри екології та технологій захисту навколишнього середовища д.т.н., проф. Вікторія Хрутьба, а також студентки освітніх програм «Екологія» Лотоцька Марія та ОП «Економіка» Мельниченко Вікторія.
У перший день відбулося kick-off обговорення, що дало старт інтенсивній навчальній та проєктній роботі. Програма школи поєднала лекційні заняття, практичні завдання та менторську підтримку – кожна команда має свого ментора для ефективної реалізації проєктів. Учасники працюють у командах, розвиваючи важливі soft skills, зокрема командну взаємодію, лідерство, критичне мислення.
Спочатку слухачі курсу отримали базові теоретичні знання щодо особливостей адаптивного менеджменту та концепції сталого розвитку, основних етапів реалізації методології Відкритих стандартів (Open Standards for the Practice of Conservation), викликів і загроз, які сьогодні актуальні для різних секторів економіки України, ключових напрямів плану відновлення України.
Основна ідея курсу передбачає розроблення проєкту, повʼязаного з відновленням та відбудовою України після війни. Роботу варто розпочати з вибору регіону дослідження, вивчення поточної ситуації, побудови ситуаційної моделі (цілі екосистем і біорізноманіття, екосистемні послуги, цілі суспільного добробуту, стреси, прямі загрози, непрямі загрози та можливості), генерування стратегій, вибору релевантної стратегії та планування переліку заходів, проміжних результатів, цілей і конкретних завдань для реалізації глобальної мети проєкту.
Студенти працювали в чотирьох інтернаціональних групах і досліджували вплив війни на різні регіони України (Карпати, Полісся, Лісостеп, Степ). Запропоновані ідеї для реалізації проєктів були зовсім різні і стосувалися створення рекреаційного простору для відновлення ментального здоровʼя, підвищення екологічної свідомості громадян для зниження рівня шкоди природним екосистемам, боротьби з надмірним виловом риби, розмінування територій для використання сільськогосподарських земель за цільовим призначенням.
По завершенню кожна команда презентувала проєкт, фахово обґрунтовувала доцільність обраної стратегії і пропонувала практичні рекомендації щодо її реалізації, необхідні ресурси та очікувані результати.
Вже наступного навчального року планується запропонувати курс «Strategic Adaptive Management for Sustainable Reconstruction and Restoration» як вибіркову дисципліну студентам-магістрам спеціальності «Екологія». Впевнені, цей курс є дуже потрібним сьогодні і дозволить підготувати фахівців, професіоналів-практиків, хто буде безпосередньо залучений до процесу відновлення та відбудови України.
Щиро вдячні усім колегам-розробникам курсу з України та Німеччини, організаторці Весняної школи, Vaida Šerevičienė (Vaida Šerevičienė) з VILNIUS TECH, координаторці проєкту Angela Dichte (Angela Dichte) та лекторці Юлії Нікітченко (Julia Nikit) з Університету сталого розвитку міста Еберсвальде (Hochschule für nachhaltige Entwicklung Eberswalde), і, звичайно, студентам з України та Литви. Ваша креативність, ініціативність і масштабність вражають і водночас надихають вірити в свої сили, мріяти і впевнено рухатися вперед до своєї мети.